BEZGLUTENOWY CHLEB GRYCZANY

Chleb gryczany

Tym razem chleb gryczany na bazie kaszy gryczanej niepalonej z dodatkiem ziaren i czarnuszki. Lekki, bezglutenowy – idealny dla wszystkich, którzy muszą lub chcą unikać mąki pszennej. Dodatek czarnuszki łagodzi charakterystyczny posmak i aromat gryki, który nie każdemu pasuje.

Przepis znajdziecie w ostatnim, dwudziestym piątym już numerze Magazynu KOCIOŁ. Jeśli kochacie grykę, to właśnie w tym numerze była ona naszym bohaterem.

Chleb najlepiej przechowywać w lodówce i zjeść w ciągu 2-3 dni. W przeciwieństwie do żytniego czy pszennego chleba na zakwasie, ten nie postoi długo i dość szybko pleśnieje. Ja nieraz kroję go na kromki i wrzucam do zamrażarki.

SKŁADNIKI NA CHLEB GRYCZANY:

  • 500 g kaszy gryczanej niepalonej
  • woda
  • 2 łyżki czarnuszki
  • 1 szklanka ziaren: słonecznik, złoty len, siemię lniane w dowolnych proporcjach
  • 1 płaska łyżka soli

Pieczesz samodzielnie chleb? Jeśli szukasz inspiracji na domowe chleby, bułki i inne wypieki zobacz inne moje przepisy.

PRZYGOTOWANIE:

  1. Kaszę zalej wodą tak, aby ją w minimalny sposób pokrywała. Początkowo kasza mocno chłonie wodę, którą trzeba uzupełnić, jednak nie można wlewać jej zbyt dużo. Odstawiamy w ciepłe miejsce na 48 godzin. 
  2. Kaszę zmiksuj razem z solą.
  3. Dodaj czarnuszkę oraz ziarna i wymieszaj łopatką lub dużą łyżką.
  4. Masę przełóż do foremki keksowej o długości około 20 cm. Przykryj folią spożywczą i odstaw w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na 2-3 godziny.
  5. Piecz w temperaturze 200°C około 50 minut. Wyjmij. Studź na kratce.
Chleb gryczany

Dodaj komentarz